Hírek : Kamerákkal a graffitik ellen |
Kamerákkal a graffitik ellen
Fluorid 2004.01.26. 14:36
Felszerelték az első olyan vasúti kamerákat Britanniában, melyek arra hivatottak, hogy elriasszák a graffitiseket. A kezdeményezés Európában nem egyedülálló.
A Birmingham-központtal működő Central Trains a szigetországban először helyezett el kamerákat a sínek mellett. A három készülék a vágányoknál áll működésbe, és arra hivatott, hogy a vonatokat érő vandalizmust, vagyis a graffitisek tevékenykedését előzze meg.
A cég szándékai szerint a közeljövőben harminc hasonló kamera telepítését tervezik a vágányok mentén.
A kamerák azokhoz a szerkezetekhez hasonlatosak, melyek a gyorshajtókat fülelik le, annyi különbséggel, hogy a vasúti készülékek hangjelzéssel figyelmeztetik a vandálokat arra, hogy lefülelték őket. Jóllehet Britanniában korábban is alkalmaztak ilyen kamerákat, de állandó jelleggel most először kerülnek alkalmazásra. A kamerák az éjszaka folyamán mozgásérzékelőként működnek, és minden mozdulatra jeleznek. Az ötletet egyébként az amerikai Los Angelesből importálta a brit cég, mely közel 300 ezer fontos (kb. 114 millió forintos) kiadást jelent évente a szigetországi vállalatnak.
Példa a belső térfigyelésre
A fejlesztés egyébként nem egyedülálló Európában. Svájcban például az elmúlt év őszétől állították üzembe azt a 225 térfigyelő kamerát, melyek a svájci vonatokon teljesítenek szolgálatot. Az állami vállalat a növekvő vandalizmus, és erőszakos cselekmények miatt döntött a nagyszabású beruházás mellett.
A svájciaknál a kamerákat nem a vágányokhoz, hanem a vagonokba szerelték fel, és a beltéri eseményeket rögzítésére szolgálnak. A bevezetés nyomán az alpesi országban többen aggodalmuknak adtak hangot, mondván, a kamerák működése személyiségi-jogi problémákat vet fel.
A svájci vasúttársaság a problémát úgy próbálta meg feloldani, hogy a felvételeket 24 óránként letörlik, és csak abban az esetben lehet megnézni azokat, ha az adott szerelvényen személy sérelmére elkövetett bűntett, vagy vandalizmus történik.
Nagy siker
2001-ben hajtották végre Svájcban az első próbát. A kamerák felszerelését követően közel 80 százalékkal csökkent a vonalon a vandalizmus. A tapasztalatok szerint a másik haszna a fejlesztésnek, hogy az utasok is nagyobb biztonságban érzik magukat, ha a szerelvényben jól látható helyen egy kamera figyeli a belteret.
Az elvárások szerint a kamerák felszerelésének és működtetésének magas költségét kompenzálja a vandalizmus várható nagyarányú csökkenéséből eredő költségmegtakarítás.
Magyarországon egyelőre nincsenek ilyen térfigyelő kamerák sem a szerelvényeken, sem a sínpályáknál.
Forrás: Magyar Hírlap
|